În 1110, Luna A Dispărut De Pe Cer. Putem În Cele Din Urmă Să Ştim Ce A Cauzat Asta

În urmă cu aproape un mileniu, în atmosfera Pământului s-a produs o tulburare majoră: un nor uriaș de particule bogate în sulf a acoperit întreaga stratosferă, întunecând cerul luni întregi sau chiar ani, înainte de a cădea în cele din urmă pe Pământ.

Știm că acest eveniment s-a întâmplat pentru că cercetătorii au forat și analizat nucleele de gheață – probe prelevate din adâncuri în straturi de gheață sau ghețari, care au prins aerosoli cu sulf produse de erupții vulcanice care ajung în stratosferă și s-au așezat din nou pe suprafață.

Gheața poate astfel să păstreze dovezi de vulcanism pe perioade incredibil de lungi, dar identificarea datei exacte a unui eveniment care apare în straturile unui nucleu de gheață este încă o problemă complicată.

În acest caz, oamenii de știință au presupus că depozitul sulfuros a fost lăsat de o erupție majoră dezlănțuită în 1104 de Islanda Hekla, un vulcan numit uneori „Poarta către iad”. Deoarece banda subțire de gheață se situează printre cele mai mari semnale de depunere de sulfați din ultimul mileniu, acesta pare plauzibil.

Dar, ce se întâmplă dacă cronologia acceptată a unui miez de gheață se dovedește a fi deformată în timp? Cu câțiva ani în urmă, un studiu a concluzionat că un calendar numit Greenland Ice Core Chronology 2005 (GICC05) a fost oprit până la șapte ani în primul mileniu CE și până la patru ani mai devreme în mileniul următor.

Aceste concluzii, conform noilor cercetări conduse de paleoclimatologul Sébastien Guillet de la Universitatea Geneva din Elveția, înseamnă că Hekla nu ar fi putut fi vinovatul pentru semnalul de sulfat gigant.

„O descoperire proeminentă care rezultă din această datare revizuită cu miez de gheață este un semnal vulcanic bipolar major și până acum nerecunoscut cu depunere de sulfat începând de la sfârșitul anului 1108 sau începutul anului 1109 CE și persistând până la începutul anului 1113 CE în registrul Groenlandei”, Guillet și coautorii săi explică în lucrarea lor, menționând că probele pentru același eveniment pot fi observate și într-o cronologie a nucleului de gheață din Antarctica revizuită în mod similar.

Pentru a investiga ceea ce ar fi putut fi responsabil pentru lăsarea acestor piese străvechi atât în ​​partea de sus, cât și în partea de jos a lumii, echipa a pieptanat documentația istorică, în căutarea de înregistrări medievale de eclipse lunare ciudate, cu aspect întunecat, care ar putea corespunde cu nuanța stratosferică a marilor evenimente eruptive.

„Fenomenele optice atmosferice spectaculoase asociate cu aerosolii vulcanici de mare altitudine au atras atenția cronicarilor din cele mai vechi timpuri”, scrie echipa.

„În special, luminozitatea raportată a eclipselor lunare poate fi utilizată atât pentru detectarea aerosolilor vulcanici în stratosferă, cât și pentru cuantificarea adâncimilor optice stratosferice în urma erupțiilor mari.”

Conform înregistrărilor NASA bazate pe retrocalcularea astronomică, șapte eclipse lunare totale ar fi fost observabile în Europa în primii 20 de ani ai mileniului trecut, între 1100 și 1120 CE.

Printre acestea, un martor al unei eclipse lunare care a avut loc în mai 1110 a scris despre întunericul excepțional al Lunii în timpul fenomenului.

„În a cincea noapte din luna mai a apărut Luna strălucind seara, iar după aceea, puțin și puțin, lumina ei a scăzut, astfel încât, de îndată ce a venit noaptea, a fost atât de complet stinsă, încât nici lumina nu s-a mai văzut nimic deloc ”, a scris un observator în cronica Peterborough.

De atunci, mulți astronomi au discutat despre această eclipsă lunară misterioasă și neobișnuit de întunecată. Secole după ce s-a produs, astronomul englez Georges Frederick Chambers a scris despre asta, spunând: „Este evident că această [eclipsă] a fost un exemplu al unei eclipse„ negre ”când Luna devine destul de invizibilă în loc să strălucească cu nuanța de cupru familiară” .

În ciuda faptului că evenimentul este binecunoscut în istoria astronomiei, cercetătorii nu au sugerat niciodată că ar fi putut fi cauzat de prezența aerosolilor vulcanici în stratosferă, chiar dacă aceasta este cauza cea mai probabilă, sugerează noul studiu.

„Observăm că nicio altă dovadă a vălului vulcanic de praf, cum ar fi o întunecare a Soarelui, străluciri crepusculare roșii și/sau haloare solare roșiatice, nu ar putea fi găsite în timpul investigațiilor noastre pentru anii 1108-1110 CE”, scriu cercetătorii.

Dacă sincronizarea este corectă, atunci ce vulcan a fost responsabil pentru norul de sulf, având în vedere că Hekla este acum în afara cadrului?

Deși este imposibil de știut cu siguranță, echipa consideră că cea mai probabilă explicație este Muntele Asama din Japonia, care a produs o erupție uriașă, lungă de câteva luni în anul 1108 – semnificativ mai mare decât o erupție ulterioară din 1783, care a ucis peste 1.400 de oameni.

O intrare în jurnal înregistrată de un om de stat descrie evenimentul din 1108: „A fost un incendiu în vârful vulcanului, un strat gros de cenușă în grădina guvernatorului, peste tot câmpurile și câmpurile de orez sunt improprii pentru cultivare. Nu am văzut niciodată asta în țară. Este un lucru foarte ciudat și rar. „

În plus față de relatările martorilor, cercetătorii au analizat, de asemenea, probele inelelor de copaci, ceea ce sugerează că anul 1109 CE a fost un an excepțional de rece (aproximativ 1 grad Celsius mai rece în emisfera nordică), bazat pe inele de arbori semnificativ mai subțiri.

O altă documentație istorică, în special relatările impactului climatic și societal din anii 1109–1111 CE, coroborează ipoteza că o erupție din 1108 (sau o serie de erupții care au început în acel an), ar fi putut duce la efecte dezastruoase asupra comunităților afectate.

Cercetătorii au descoperit o „abundență de mărturii care se referă la vremea adversă, eșecurile culturilor și foametea în acești ani”, menționând că „probele adunate sugerează că dificultățile de subzistență, care au început în 1109, s-au adâncit în foamete în mai multe regiuni din vestul Europei” .

Desigur, acele greutăți demult nu pot fi luate ca dovadă a vreunui eveniment eruptiv anume, dar cercetătorii spun că toate probele, luate împreună, sugerează un grup „uitat” de erupții vulcanice din 1108 până la 1110 au declanșat consecințe teribile asupra umanității . Şi noi le redescoperim acum.

Rezultatele sunt raportate în Scientific Reports.