Iubiți mirosul ploii? Există un motiv în spatele acestuia

drum ploios

Dacă ați trăit în afara unui oraș important, mirosul poate fi recunoscut instantaneu – mirosul pământesc de petrichor, în timp ce ploaia lovește solul uscat. Acum, noile cercetări au descoperit de ce nu suntem doar noi oamenii atrași de acest miros incredibil de plăcut.

Mirosul acesta delicios pe care îl putem detecta după ploaie provine dintr-un compus organic numit geosmin, care este produs de microbi, inclusiv genul de bacterii Streptomyces.

Știm, de asemenea, că Streptomyces eliberează geosmin atunci când mor, și că oamenii și alte creaturi sunt îndeosebi atinse de aceasta. Întrebarea, desigur, este – de ce se întâmplă asta?

O echipă internațională de cercetători și-a propus să explice de ce bacteriile produc geosmin și dacă alte creaturi au putut să se bucure de miros la fel de mult ca noi.

„Pentru a investiga posibile roluri ale geosminului și ale altor compuși organici volatili ai Streptomyces în contextul ecosistemelor solului, am întrebat dacă mirosul Streptomyces poate atrage artropode care locuiesc în sol”, a scris echipa internațională de cercetători în noua lor lucrare.

Și exact asta au găsit.

„Într-o rețea de capcane cu colonii de coelicolor Streptomyces, am găsit o atracție semnificativă a arcurilor (Collembola) în comparație cu capcanele de control”.

Echipa a făcut o serie de experimente atât în ​​câmp, cât și în laborator pentru a vedea efectele geosminului și a unui alt compus numit 2-metilisoborneol (2-MIB) asupra creaturilor pădurii, în special springtail – artropode minuscule cu un apendic asemănător cozii, care trăiesc în materiale organice, cum ar fi gunoiul de frunze pe o podea de pădure.

Se dovedește că springtail-urile sunt mari fani ai geosminului. Îl pot simți cu antenele lor, sunt atrași de acesta și se vor hrăni cu Streptomyces producătoare.

Dar de ce o bacterie ar depune atât de mult efort pentru a fi prelungită de un artropod? Deși producerea unui miros plăcut pentru a fi mâncat poate suna ca un moment rău pentru majoritatea, Streptomyces are de fapt un plan.

Streptomyces acționează, în multe moduri, ca o ciupercă. Seamănă foarte mult cu o ciupercă filamentoasă și, atunci când este gata să se reproducă, creează spori, care pot răspândi bacteriile nou-născuților în lung și în lat.

Însă are nevoie de un vector pentru acea răspândire, care este locul în care intră arcurile.

„[Un springtail] se hrănește cu coloniile Streptomyces și diseminează sporii atât prin pelete fecale, cât și prin aderarea la cuticulele sale hidrofobe”, explică echipa.

„Rezultatele indică faptul că producția de geosmin și 2-MIB este o parte integrantă a procesului de sporulare, completând ciclul de viață Streptomyces prin facilitarea dispersării sporilor de către artropodii din sol.”

Data viitoare când mirosi ploaia, te poți bucura de faptul că ceea ce mirosi este un întreg cerc al vieții în felul său mic.

Cercetarea a fost publicată în Nature.