Noi Dovezi Sugerează Că „Raptorii” din Jurassic Park Nu Vânau În Haite Înfiorătoare

Noi Dovezi Sugerează Că "Raptorii" din Jurassic Park Nu Vânau În Haite Înfiorătoare

Cuvântul „Raptor” conjurează imaginea unor dinozauri netezi şi înfricoșători, care urmăreau prada cu inteligență socială asemănătoare lupului. Dar acea scenă din bucătărie din Jurassic Park, care a făcut ca aceste creaturi preistorice să fie atât de memorabile, continuă să fie zguduite de noi dovezi științifice.

În primul rând, solzii reptilieni au fost înlocuiţi de pene (ca să nu mai vorbim de zgomotele pe care le-au făcut în film s-au dovedit a fi sunetul unei țestoase care face sex). Acum, se pare că acești dinozauri terropodici nu au fost probabil nici vânători în haite sociale.

„Problema acestei idei este că dinozaurii vii (păsările) și rudele lor (crocodilienii) nu vânează de obicei în grupuri și rareori vânează pradă mai mare decât ei înșiși”, a explicat paleontologul Joseph Frederickson de la Universitatea din Wisconsin Oshkosh.

Ideea că ar putea fi vânători în haită a fost propusă pentru a explica dovezile pe care le-am găsit despre acești prădători de dimensiuni de lup care se hrăneau cu pradă mult mai mare decât ei înșiși, cum ar fi Tenontosaurus tilletti.

Frederickson și colegii săi au analizat dinții speciilor rapitoare Deinonychus antirrhopus și a crocodilienilor antici care au bântuit America de Nord în perioada Cretaceului – acum 115 – 108 milioane de ani – pentru a găsi indicii despre modul în care raptorii îţi prindeau cu adevărat cina.

Lucrarea lor explică faptul că animalele sociale care vânează împreună oferă îngrijire părintească. Aceasta înseamnă că bebelușii au aceeași dietă ca și omologii lor adulți. Dar la speciile care nu vânează în grupuri, dietele animalelor tinere diferă de adulți – întrucât cei mici nu sunt capabili să doboare aceeași pradă.

De exemplu, speciile moderne de crocodilieni sunt cunoscute pentru a trece de la prada insectelor, ca tineri, pentru a se baza mai mult pe pești și crustacee ca adulți – sau chiar animale mari de pământ precum valaie când vine vorba de crocodilul de apă dulce din Australia (Crocodylus johnstoni).

Cercetătorii pot detecta această schimbare a dietei în compoziția dinților lor, printr-o schimbare a nivelului de izotopi de carbon 13.

Frederickson si colegii sai au descoperit ca dintii crocodilieni cretacici au avut o schimbare echivalenta intre dintii mici de la animalele mai tinere si dintii mai mari de la adulti. Așa că au efectuat aceeași analiză pe 20 de dinți antirrhopus de diferite dimensiuni, din două locații.

„Cei mai mici dinți și cei mari nu au aceleași valori medii ale izotopului de carbon, ceea ce indică faptul că mâncau alimente diferite”, a spus Frederickson. „Aceasta înseamnă că tinerii nu au fost hrăniți de adulți, motiv pentru care credem că Jurassic Park a greșit în ceea ce privește comportamentul raptorilor”.

Momentan nu există suficiente probe de dinți de D. antirrhopus pentru a analiza mai energic ideea vânătorului solitar, dar acesta este un indiciu convingător. Un studiu din 2007 a găsit dovezi că cel puțin un răpitor a fost ucis de altul – nu ceva care sugerează cooperarea, deși nu este suficient pentru a o exclude.

Cercetătorii consideră că stilul de vânătoare al răpitorilor este mai aproape de cel văzut în dragonul Komodo de astăzi, cu siguranță un prădător mult mai puțin romantic, dar încă destul de impresionant. Aceste animale sunt capabile să doboare un bivol de apă de zece ori mai mare decât dimensiunea lor.

Dar rămân întrebări, așa că așteptăm cu nerăbdare să vedem ce noi dovezi ne vor schimba înțelegerea despre raptori.

Această cercetare a fost publicată în Palaeogeography, Palaeoclimatology,