Oamenii de știință descoperă două muște împerechiate prinse în chihlimbar 41 de milioane de ani în urmă 2

În urmă cu patruzeci de milioane de ani, pe capătul sudic al supercontinentului Gondwana, două insecte de împerechere s-au trezit neașteptat într-o situație lipicioasă – și nu într-un mod bun.

Într-un fel, această pereche de muște cu picioare lungi (Dolichopodidae) ocupate se prinseseră în capul unui copac, și pur și simplu nu s-a scăpat. Momentul acela a însemnat atât începutul, cât și sfârșitul acestei povești de dragoste întâmplătoare.

Înghețată în intimitate, rășina s-a transformat în chihlimbar, iar momentele de copulare s-au transformat în ceva mai de durată. În 2011, scena prețioasă a căzut în mâinile paleontologilor care lucrează în Bazinul Otway din sudul Australiei.

La început, cercetătorul principal Jeffrey Stilwell de la Universitatea Monash a spus că nu-i vine să creadă ochii. Nu este neobișnuit ca micile creaturi antice să se găsească în rășina fosilizată, dar din anumite motive este o raritate să găsești astfel de exemplare în emisfera sudică, cu atât mai puțin una în care două creaturi sunt înghețate în actul de împerechere.

Oamenii de știință descoperă două muște împerechiate prinse în chihlimbar 41 de milioane de ani în urmă 3
Două muște împerecheate, cu picioare lungi, prinse în chihlimbar clar, de culoarea mierii, cu aproximativ 41 de milioane de ani în urmă. (Jeffrey Stilwell)

Și da, este probabil ceea ce făceau. Paleontologul Victoria McCoy, care nu a fost implicată în descoperire, a declarat pentru The New York Times că a considerat că imaginea este destul de clară.

„Este posibil ca o muscă să fie prinsă în chihlimbar, iar cealaltă să fie puțin încântată și să încerce să se împerecheze, a spus ea.

Stilwell îl numește pe „Graalul Sfânt” al disciplinei sale, deoarece păstrează organismele străvechi în animație atemporală „la fel cum au murit ieri”. Probele anterioare de chihlimbar au conținut paraziți în acțiune și creaturi în procesul de hrănire, dar cele două muște împerechere sunt cu adevărat uimitoare.

„Aceasta este una dintre cele mai mari descoperiri în paleontologie pentru Australia”, spune Stilwell, adăugând că acesta poate fi primul exemplu de „comportament înghețat” în registrul fosil al continentului.

Până în prezent, cele mai multe înregistrări de chihlimbar sunt din emisfera nordică, astfel că această descoperire din sudul Australiei a fost suficientă pentru a determina o căutare mai largă.

Stilwell și echipa sa au început să se uite pe site-uri din Australia și Noua Zeelandă, iar rezultatele lor publicate recent conțin o abundență remarcabilă de chihlimbar din vechile supercontinente din Pangea de Sud, care existau în perioada Triassic și Gondwana de Sud, care exista din Cretaceul până la perioada Paleogene și a inclus America de Sud, Africa, Madagascar, India, Antarctica și Australia.

În total, printre atracții, autorii raportează mai mult de 5.800 de bucăți de chihlimbar, preluate din portul Macquarie din vestul Tasmaniei – care datează în urmă cu aproximativ 54 de milioane de ani – și, de asemenea, din Anglesea, Victoria – care datează în urmă cu aproximativ 42 de milioane de ani.

Oamenii de știință descoperă două muște împerechiate prinse în chihlimbar 41 de milioane de ani în urmă 4
Chihlimbar cu două muște și prima fosilă australiană a unui acarian mare din genul existent, Leptus care datează de 41 de milioane de ani. (Enrique Peñalver)

Sunt incluse cele mai vechi animale și plante cunoscute conservate în chihlimbar din sudul Gondwana despre care știm. De la o mulțime de păianjeni minori, la mișcări mușcătoare și minuscule hexapode fără aripi, scenele pe care fiecare dintre aceste capsule de chihlimbar le oferă este de neprețuit, permițându-ne o perspectivă fără precedent asupra ecosistemelor preistorice care au suportat aceste creaturi.

Cele două muște de împerechere sunt doar vârful aisbergului, iar autorii sunt plini de descoperirea lor. Ei cred că există mai mult chihlimbar pentru a fi descoperit.

Cine știe ce am putea găsi dacă continuăm să privim în locuri neașteptate.

Oamenii de știință descoperă două muște împerechiate prinse în chihlimbar 41 de milioane de ani în urmă 5
Chihlimbar galben limpede care conține un nou mușchi de mușcătură frumos conservat cu vechimea de aproximativ 41 de milioane de ani. (Enrique Peñalver)

„În ciuda eforturilor concertate ale multor cercetători de mai bine de un secol”, scriu autorii, „niciun chihlimbar precoce sau neo-neogen cu incluziuni animale și vegetale, nu a fost recuperat din Pangea de Sud și Gondwana de Sud până la acest raport cu câteva note noi și un potențial vast pentru descoperiri viitoare ”.

Cercetarea a fost publicată în Nature Scientific Reports.