Astronomii Descoperă O Stea Şi O Planetă Asemănătoare Cu Soarele Şi Pământul

Oamenii de știință au descoperit un exoplanet potențial locuibil și steaua acestuia, care sunt mai asemănătoare cu Pământul și Soarele nostru decât orice altă pereche cunoscută de planetă-stea.

Planeta – care este încă considerată candidată a planetei până la confirmarea ulterioară – este distanța potrivită de steaua sa pentru a permite prezența apei de suprafață lichide. Asta înseamnă că ar putea găzdui viață.

Lumea asemănătoare Pământului este de aproximativ 1,9 ori mai mare decât planeta noastră.

„Este combinația dintre această dimensiune mai mică decât dublul planetei Pământ și steaua sa gazdă de tip solar care o face atât de specială și familiară”, a declarat René Heller, autorul principal al noului studiu, într-un comunicat de presă.

Echipa ei de la Institutul Max Planck pentru Cercetări în Sistemul Solar a descris planeta și vedeta într-o lucrare publicată săptămâna trecută în revista Astronomy & Astrophysics.

Deocamdată, candidatul planetei este cunoscut sub numele de KOI-456.04. Dacă existența sa este confirmată de alte telescoape, exoplaneta s-ar alătura unui grup de aproximativ 4.000 de planete cunoscute în afara sistemului nostru solar.

Alte cercetări au descoperit anterior că steaua orbită candidată a planetei de pe Pământ, numită Kepler-160, are două planete în jurul ei. Însă noul studiu a dezvăluit două altele suplimentare.

Astronomii Descoperă O Stea Şi O Planetă Asemănătoare Cu Soarele Şi Pământul 2
(NASA/Ames/JPL-Caltech)

Mai sus: ilustrația unui artist despre o linie planetară, care prezintă planete din zonele locuibile cu asemănări cu Pământul: de la stânga, Kepler-22b, Kepler-69c, Kepler-452b, Kepler-62f și Kepler-186f. Ultima este Pământul.

Ceea ce face ca un exoplanet să fie locuibil

Pentru a fi considerate locuibile, planetele trebuie să orbiteze o stea stabilă la o distanță care menține o temperatură potrivită pentru apa lichidă.

Galaxia Calea Lactee ar putea deține până la 10 miliarde de planete asemănătoare Pământului, sugerează unele estimări, dar numai aproximativ 4.000 au fost identificate.

Marea majoritate a exoplanetelor nu îndeplinesc condițiile necesare vieții. Majoritatea cercetătorilor au găsit stele pitice roșii pe orbită, care nu sunt suficient de stabile. Stelele pitice roșii sunt mai mici și mai slabe decât Soarele și emit radiații infraroșii.

De asemenea, ele trimit uneori flăcări cu energie mare care pot prăji planetele din jurul lor.

Dintre exoplanetele cunoscute care orbitează o stea asemănătoare Soarelui, majoritatea sunt mult mai mari decât Pământul – de obicei cam de dimensiunea Neptunului (de patru ori mai mare decât Pământul). Aceste planete mai mari tind să capteze prea mult hidrogen în atmosfera lor, iar astfel de giganți de gaz nu susțin apa lichidă.

Acest nou candidat este promițător

Noua constatare a apărut după ce astronomii au reexaminat datele arhivate de la telescopul spațial Kepler, pe care NASA l-a retras în octombrie 2018. Telescopul a transmis observarea exoplanetelor la telescopul satelit TESS, care și-a început observațiile în august 2018.

Deoarece KOI-456.04 este mai mică decât dubla dimensiunii Pământului, asta ar putea însemna că condițiile sale atmosferice sunt similare cu ale noastre. În plus, steaua pe care o orbitează este de aproximativ 1,1 ori mai mare decât Soarele, cu o temperatură de suprafață de 5.200 grade Celsius (cu doar 300 de grade mai mică decât Soarele).

Steaua emite, de asemenea, lumină vizibilă, așa cum face Soarele nostru.

Dacă atmosfera KOI-456.04 este asemănătoare Pământului – ceea ce înseamnă că are un efect ușor de seră – atunci temperatura medie a suprafeței sale ar fi de aproximativ 5 grade Celsius, comparativ cu media Pământului de 15 grade Celsius, potrivit Institutului Max Planck.

Sistemul se află la puțin peste 3.000 de ani-lumină de Sistemul nostru Solar.

Viitoarele telescoape spațiale ar putea studia în continuare candidatul planetei. NASA, Agenția Spațială Europeană și Agenția Spațială Canadiană intenționează să lanseze telescopul spațial James Webb în 2021, în timp ce telescopul spațial PLATO al Agenției Spațiale Europene, programat să se lanseze în 2026, se va concentra pe găsirea unor planete asemănătoare Pământului, care orbitează stele ca Soarele.

Acest articol a fost publicat inițial de Business Insider.