Instrumentul HiRISE (High-Resolution Imaging Science Experiment) de pe Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) al NASA ne-a oferit un flux constant de imagini ale suprafeței marțiene. A fost pe orbită în jurul Martei din martie 2006 și și-a depășit cu mult durata misiunii prevăzute.

Unul dintre cele mai recente Hi-PODs, sau HiRISE Pictures of the Day, este acesta, din roca sedimentară distrusă de pe Marte.

Există Un Întreg Catalog De Peisaje Impresionante De Pe Marte, În Care Vă Puteți Pierde 2
Regiunea Meridiani Planum de pe Marte (NASA / JPL / UArizona)

Imaginea este din regiunea Meridiani Planum de pe Marte, lângă ecuatorul planetei. Este aceeași regiune în care roverul Opportunity al NASA a debarcat în 2004.

Imaginea este din interiorul unui crater cu impact masiv, deși fantele craterului sunt în afara imaginii.

Există Un Întreg Catalog De Peisaje Impresionante De Pe Marte, În Care Vă Puteți Pierde 3
O hartă topografică MOLA a lui Marte. Imaginea de sus este din craterul din extrema dreaptă, în pătratul alb. (NASA / MOLA / USGS)

Stânca din interiorul craterului eeste așezată de vânt sau apă. Sedimentele au acoperit odată partea inferioară a craterului, dar au fost erodate de-a lungul timpului de către vânt.

Deoarece sedimentele în sine au fost așezate în straturi, eroziunea ulterioară a scos la iveală un model de tip scărișor. Depozitul de sedimente a fost cândva mult mai mare, dar acum este tot ce a mai rămas.

Regiunea Meridiani Planum de pe Marte este de remarcat pentru o serie de motive, în special prezența hematitului. Hematitul este legat de prezența apei lichide. Poate precipita din apă și poate forma sedimente în partea de jos a unui corp de apă, sau se poate forma din izvoarele fierbinți. De aceea, roverul Opportunity a fost trimis acolo.

Oportunitatea a descoperit sferele de hematit care au fost numite „afine”, indicând faptul că odată a fost prezentă apa. Descoperirea a provocat o agitație la momentul respectiv.

Există Un Întreg Catalog De Peisaje Impresionante De Pe Marte, În Care Vă Puteți Pierde 4
Afinele de pe Marte sunt concreții de minerale bogate în fier, create în perioadele periodice de climat umed de pe Marte. (NASA / JPL / Cornell)

În ceea ce privește Mars Reconnaissance Orbiter și instrumentul HiRISE, acesta continuă să fie puternic. Nu este doar o cameră orbitantă și alte instrumente, ci este o legătură de comunicare pentru misiunile de pe Marte. Este un releu de date de mare viteză pentru Curiosity și, în curând, Perseverance.

Consultați catalogul de imagini al MRO și pierdeți-vă în imagini marțiene pentru o perioadă.

Acest articol a fost publicat inițial de Universe Today.