nasa radiotelescop crate lunar

NASA tocmai a acordat o nouă rundă de subvenții pentru proiectele spațiale inovatoare preferate și venite – una dintre acestea fiind un plan pentru a încadra un telescop radio de 1 kilometru în interiorul unui crater de pe partea îndepărtată a Lunii.

Radiotelescopul crater lunar (LCRT) ar putea măsura lungimile de undă și frecvențele care nu pot fi detectate de pe Pământ, funcționând neobstrucționat de ionosferă sau de diferitele alte părți de zgomot radio care înconjoară planeta noastră.

În cazul în care planurile pentru LCRT devin realitate – și noua finanțare ar putea să le facă să devină reale – ar fi cel mai mare telescop radio cu deschidere plină din Sistemul Solar.

NASA dezvăluie un proiect pentru transformarea unui crater lunar într-un radiotelescop 2

„LCRT ar putea permite descoperiri științifice extraordinare în domeniul cosmologiei prin observarea universului timpuriu în banda de lungimi de undă de 10–50 m (banda de frecvență de 6–30 MHz), care nu a fost explorată până acum de oameni”, scrie tehnologul în robotică Saptarshi Bandyopadhyay al NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL), în schița proiectului său.

Conform planurilor, rovers-urile lunare ar întinde o plasă de sârmă de aproximativ 1 kilometru, în interiorul unui crater lunar care ar putea avea un diametru de până la 5 kilometri. Un receptor suspendat în centrul craterului ar completa sistemul.

Totul ar putea fi automatizat fără niciun operator uman, ceea ce la rândul său ar însemna o sarcină utilă mai ușoară și mai puțin costisitoare pentru ca proiectul să se înalţe literalmente.

Acest lucru este încă în stadiul incipient al planificării și nu este clar încă ce crater va fi folosit, dar este un concept intrigant pe care îl vom urmări în anii următori.

Cel mai mare radiotelescop de pe Pământ este Telescopul Sferic Aperture de cinci sute de metri sau FAST, care are un diametru de 500 de metri. În cazul în care, în cele din urmă, LCRT va fi realizat, acesta va fi de două ori mai mare.

NASA dezvăluie un proiect pentru transformarea unui crater lunar într-un radiotelescop 3

FAST și-a dovedit deja valoarea, după ce a adus deja misterioase explozii radio rapide sau FRB-uri din adâncurile spațiului. LCRT propus aici are potențialul de a ridica multe alte fenomene.

Acum există o abundență de sateliți cu orbită mică deasupra Pământului, încât ascultând cosmosul de pe suprafața planetei noastre devine din ce în ce mai dificil.

Lucrând la frecvențe joase în banda de frecvențe de la 6 la 30 MHz, telescopul lunar al craterului ne-ar putea spune mai multe despre primele zile ale Universului.

China și Olanda au pus deja la punct un telescop radio pe partea îndepărtată a Lunii, deși unul mult mai mic. Acest telescop folosește sateliții pentru a retransmite datele înapoi pe Pământ, așa cum va trebui LCRT-ul, dacă este realizat.

Echipa din spatele conceptului are acum nouă luni și până la 125.000 USD de la NASA pentru a vedea dacă âl pot dezvolta în continuare. Să sperăm că vor avea succes.

„Construirea celui mai mare telescop radio cu deschidere plină din Sistemul Solar pe partea îndepărtată a Lunii este obligată să creeze multă emoție publică”, scrie Bandyopadhyay și colegii săi într-o lucrare din 2018 despre această idee.

„Avem în vedere faptul că acest concept ar debloca potențialul descoperirilor științifice de ultimă oră din astronomia radio în lungimi de undă care până acum erau puțin explorate de oameni.”