Starlink A Stricat Total O Imagine Frumoasă A Cometei Neowise

Constelația în creștere a Elon Musk de sateliți de internet a trimis fluxuri de lumină strălucitoare pe cerul nocturn în întreaga lume. Nici cea mai mare cometă care a trecut pe Pământ în 25 de ani nu a fost cruțată.

O fotografie izbitoare care arată Cometa Neowise în spatele acestor șiruri de lumină arată cât de ușor sateliții pot susține observațiile asupra obiectelor îndepărtate din spațiu.

Proiectul de satelit, numit Starlink, este planul lui Musk de a acoperi Pământul în internetul satelit de mare viteză. Efortul a atras critici din partea astronomilor profesioniști și amatori, deoarece sateliții strălucitori pot marja cerul și pot perturba observațiile telescopului.

Starlink A Stricat Total O Imagine Frumoasă A Cometei Neowise 2
Următoarea sateliților Starlink în fața Cometei Neowise. (Daniel Lopez)

Asta i s-a întâmplat astrofotografului Daniel López pe 21 iulie, când l-a împușcat pe Comet Neowise înainte să zboare din vedere încă 6.800 de ani. El a împărtășit imaginea rezultată pe pagina de Facebook a companiei sale de fotografie, El Cielo de Canarias, spunând că este păcat să vezi sateliții să facă un astfel de spectacol.

Fotografia lui López este compusă din 17 imagini realizate în intervalul de 30 de secunde. Fiecare imagine a avut o expunere îndelungată, ceea ce înseamnă că a capturat cometa peste câteva secunde.

Astronomul Julien Girard a împărtășit imaginea pe Twitter, spunând că sateliții au „fotobombat” complet cometa.

„Două dintre pozele mele din noaptea trecută au fost bombardate de un Starlink”, a spus Girard.

De asemenea, López a împărtășit videoclipul în timpul imaginii. El a adăugat că urmele sateliților erau vizibile în 20 din imaginile sale.

Deoarece este o fotografie compusă din intervalul de timp, imaginea nu arată ceea ce ai vedea cu ochiul liber. Dar ilustrează de ce mulți astronomi se îngrijorează de amenințarea pe care constelațiile satelitare precum Starlink o reprezintă pentru astronomia bazată pe sol.

Prea mulți sateliți ar putea încurca cu astronomia pe Pământ

Imaginile cu expunere lungă sunt o parte crucială a studierii obiectelor îndepărtate pe cerul nopții. Telescoapele de pe Pământ urmăresc orele ținte cerești, construind încet o imagine detaliată care oferă astronomilor date bogate.

Însă un satelit Starlink slab cronometrat poate strica acest tip de cercetare prin crearea unui șir lung de-a lungul imaginii și blocarea obiectelor pe care astronomii doresc să le studieze.

„În câteva secunde, o expunere întreagă de 10 sau 15 minute este distrusă”, a spus astăzi astronomul Jonathan McDowell pentru Business Insider în iunie.

SpaceX împărtășește datele despre calea orbitală a Starlink cu astronomii, astfel încât aceștia să-și poată planifica observațiile telescopului în jurul mișcărilor sateliților. Oprirea scurtă a camerei pe măsură ce satelitul trece deasupra capului poate salva o imagine cu expunere lungă.

Dar ambițiile lui Musk ar putea face aproape imposibil să se evite sateliții cu mișcare rapidă. SpaceX a solicitat permisiunea guvernului de a pune pe orbită un total de 42.000 de sateliți pentru a forma o „megaconstelație” în jurul Pământului.

„Dacă vin peste tot, atunci să știi când vor veni nu este util”, a spus McDowell. Chiar și acum, a adăugat el, uneori astronomii nu pot evita fotobombatorii.

SpaceX nu este singura companie care construiește o flotă masivă de sateliți. Companii precum OneWeb și Amazon au ambiții similare.

„Cerul nu va fi ceea ce a fost de milioane de ani. Mii de puncte vor apărea și vor dispărea pe cerul nopții”, a spus López pentru Gizmodo. „Personal cred că dacă nu se întreprinde nicio acțiune, va fi sfârșitul astronomiei așa cum o cunoaștem de la suprafața Pământului.”

Astronomii profesioniști au dat avertizări la fel de grave.

„Cerul de noapte este pentru toată lumea. A fost cercetat și folosit de milenii”, a spus Girard. „Ar trebui să-l prețuim și să-l protejăm la fel ca Pământul nostru.”

Acest articol a fost publicat inițial de Business Insider.